BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Nuffnang

Sunday, November 25, 2012

sahabat saya kata nak berubah




assalammualaikum wbt...



sesungguhnya, saya menulis post ini dengan penuh rasa gembira dan kesyukuran apabila seorang sahabat baik saya berniat untuk berubah ke arah yang lebih baik daripada sebelum ini. usaha beliau juga dapat dilihat. moga beliau berjaya mencapai matlamat yang dia inginkan. moga beliau menjadi jauh lebih baik berbanding sebelum ini. semestinya dalam perjalanan hijrah beliau ini akan dibantu oleh Allah SWT. saya sayang sahabat saya dan saya sangat bahagia jika lebih ramai sahabat saya berniat sedemikian. bukan kerana saya lebih baik daripada mereka, tapi saya juga seperti mereka. setiap hari berusaha untuk perbaiki diri...









sahabatku semua, jangan malu jangan segan untuk berubah kepada yang lebih baik... Peluang untuk berubah terbuka luas untuk kita semua tanpa mengira siapa pun anda. Allah tidak pernah tutup pun peluang itu. jangan nantikan hidayah datang kerana ia perlu dicari :).








kalau bukan kita sendiri yang membawa diri untuk berubah, siapa lagi????




wassalam



BELIA CONTOH.....



assalammualaikum wbt...



apa khabar semuanya? 
(setiap kali start tulis blog mesti tanya benda yang sama. mesti korang bosan kan)
tapi x pe la...kan elok...huhuhu


tapi bukan itu yang nak dijadikan isu sekarang ni....
tapi saya nak cerita pengalaman saya dengar ceramah tentang Gaza yang bertajuk :Gaza kami bersamamu:


saya dah tak nak cerita sal Gaza kerana semua orang sudah maklum tentangnya. tapi saya nak cerita tentang penceramahnya......opssss!!! don't judge me first! but listen to me first!


ok..nak cerita.................................



semasa sedang membaca buku sementara menunggu ceramah bermula, tiba-tiba terdengar suara seorang lelaki bertanyakan lokasi ceramah kepada pengarah program. saya memandangnya dan berfikir "mmmm, ni kawan2 penceramah kot". sebab orangnya terlalu muda. sekitar 26 tahun mungkin. kemudian beliau masuk ke dalam surau dan berborak dengan para ajk, then keluar balik.




"mengumumkan ketibaan penceramah kita, saudara............."
bila saya pandang kepada penceramah yang dimaksudkan,
"la, dia ke penceramah nye?"
ok... majlis bermula....




sepanjang mengikuti ceramah tersebut, saya sangat kagum dengan semangat jihad saudara tersebut. walaupun beliau masih muda tapi beliau tidak terlalu leka dan alpa dengan dunia. malah, sentiasa memikirkan tentang masalah umat, berusaha membantu saudara-saudara kita yang susah. beliau adalah graduan undang-undang. sempat bekerja sebagai peguam. namun, beliau telah meninggalkan kerjaya beliau semata-mata ingin terlibat dalam pertubuhan sukarelawan non-government yang bernama aqsa syarif...ni lebih kurang macam aman palestin la juga. beliau jadi sukarelawan ke myanmar dan selatan thailand... yang len tak ingat la. beliau juga memberi ceramah-ceramah agar orang ramai tahu situasi saudara-saudara Islam kita yang sedang ditindas, beliau juga membantu dalam mengutip dana daripada orang ramai, menghantar bantuan ke tempat-tempat yang sepatutnya.



saya bukan memuji beliau supaya beliau menjadi takbur atau riak, sebab pujian kita ini tak bermakna pun pada beliau kerana beliau mengejar ganjaran daripada Allah SWT. tapi, saya nak kita semua belia malaysia buka mata dan jadikan dia contoh. saya bukan minta kita semua ke myanmar ke thailand bagai, tapi saya nak kita ada rasa dan mencuba untuk melakukan sesuatu yang mana ia boleh membantu saudara-saudara kita yang lain. seperti berdakwah dalam negara, membantu golongan yang susah, memberi ilmu atau informasi secara sukarela kepada orang yang tidak berkemampuan dan lain-lain.



saya tahu macam kita yang belia ni ramai yang sibuk sangat study kat universiti, tapi adakah kita sepanjang masa nak sibuk dengan hal sedemikian tanpa berhenti sebentar untuk melihat dan membantu saudara-saudara kita? bak kata fatimah syarha "kalau kita nak ubah masyarakat, kena ubah keluarga dulu, kalau nak ubah keluarga kena ubah diri dlu, kalau nak ubah diri kena ubah hati dulu". lebih kurang macam tu la. jadi kalau golongan belia yang bijak pandai ni turun padang untuk melaksanakan seperti yang dikatakan oleh fatimah syarha tu tak mustahil kita akan dapat memiliki belia-belia yang hebat seperti saudara penceramah tadi di masa hadapan.



"jangan tanya apa yang Islam sumbangkan untuk anda, tapi tanyalah diri apa yang kita sumbangkan untuk Islam"




Jabatan Urusetia Negeri & Daerah Aqsa Syarif (JUND)

LAMBANG AQSA SHARIF




wassalam

Gaza Kami Bersama Mu


assalammualaikum wbt....


apa khabar semua? moga sentiasa sihat hendaknya....


seperti yang kita ketahui, sudah berminggu-minggu saudara kita d Gaza ditelah serang oleh Israel Zionis. malah, sampai sekarang mereka masih diserang walaupun kononnya kesepakatan gencatan senjata telah dicapai. namun, Israel zionis telah mencabul perjanjian damai yang telah mereka persetujui. Jumlah syahid semakin meningkat dari hari ke hari tanpa mengenal peringkat usia. sememangnya mereka tidak boleh dipercayai. itu adalah hakikatnya. mereka tidak akan pernah ingin mengalah kepada warga Palestine yang tinggal hanya tanah Gaza sehingga mereka belum dapat menakluk keseluruhan tanah Palestine itu.


kenapa?


sebenarnya, mereka bukan hanya ingin membunuh warga Palestine, tetapi tanah Palestine tu yang mereka idam-idamkan. Bagi mereka itu adalah tanah mereka, dan masjid al-aqsa adalah milik mereka kerana di bawah masjid tersebut mereka ingin membuat kuil mereka yang dipanggil 'haykal'. dan realitinya 'haykal' tersebut sudah pun di bangunkan sekarang ini. 


rentetan daripada peristiwa ini, banyak program-program yang berkaitan dengan Gaza telah dilancarkan, di mana ia sekaligus untuk mengutip dana untuk mereka di Gaza. dan setiap kali saya menghadiri program-program yang berkaitan dengan Gaza semestinya ia mengamit sejuta kekesalan di dalam hati. Israel zionis sangat melampau. kita hanya mampu mendoakan warga Palestine supaya terlepas daripada dugaan ini.


apa lagi yang kita boleh tolong untuk mereka????

kita pun boleh berjihad, tapi tidaklah sebesar jihad mereka...


mungkin kita boleh menyumbang wang untuk dihantar ke sana melalui badan-badan non-government seperti aqsar syarif dan aman palestine. selain itu, kita boleh menyebarkan tentang kezaliman israel zionis terhadap warga Gaza kepada orang ramai supaya mereka tahu bahawa sekarang ini saudara-saudara kita sedang ditindas dan perlukan bantuan. dan kita juga perlu memboikot ekonomi orang israel zionis ini. sekiranya kita hanya membenci tanpa memboikot mereka tidak akan takut. mereka hanya akan takut dan goyah jika ekonomi mereka jatuh. al-maklumlah melalui duit itulah yang mereka gunakan untuk membeli peluru, membuat bom, membeli kereta kebal dan lain-lain untuk membunuh saudara-saudara kita di sana. jadi di pihak kita, sangupkah kita apabila duit belian kita tadi digunakan sedemikian rupa? pastinya tidak...


ayuh, samalah kita membantu saudara kita di sana walaupun sekadar bantuan seperti di atas..


wassalam...

Thursday, November 22, 2012

Gaza Kami Bersama Mu....




Assalammualaikum wbt....


isu saudara-saudara kita


Tepuk iman tanya diri apa jalan jihad yg kau pilih???

kemudian, bersungguh-sungguhlah melaksanakannya.

doa tanpa usaha x cukup, jadi btindaklah semampumu.

Yakinlah, balasan dari Allah itu ada.

Letakkan kebergantungan 100% kpd Allah.

Jgn hanya bharap golongan itu, ahli politik ini, 

negara itu atau apa-siapa utk mbantu saudara kita yg ttindas,

tp haraplah pd diri sendiri utk bjihad skali walau jihadmu sekecil zarah...









Saturday, November 10, 2012

bersyukur tak bersyukur....



assalammualiakum wbt..




ku definisikan dirimu....



tak tau la nape.. sekarang ni asek cuti je.. bukan tak suka kita dapat cuti tapi banyak kerja tertangguh. lagipun bosan la duk melepak tepi tingkap je sambil merenung ke langit sambil goyang kaki sambil memintal rambut sambil tersenyum sendiri sambil teringat seseorang... haiyak....ahai cik mek molek (xde kaitan langsung!).

pasni biar saya la susun kalender, baru seronok...

k la, nak gi kelas olahraga.

babai..


wassalam

Kenal tak kenal, tahu tak tahu




Assalammualaikum wbt,..


Hari ini saya nak membebel tentang social perception. Saya membebel tentang hal ini bukanlah kerana saya hebat dan banyak ilmu, tapi ada beberapa perkara yang sangat menarik perhatian saya. Tajuk social perception ni sememangnya adalah berkaitan dengan keadaan atau situasi yang sering berlaku di sekeliling kita. Nama juga ‘social’ kan.. kalau nak tau meaning dia dengan lebih mendalam, sila Tanya dr. Google ye J

                Sebelum saya merapu dengan lebih lanjut, sangat suka saya untuk bagitau tentang satu benda ni iaitu dalam social perception ni ada 3 bahagian yang penting iaitu nonverbal communication, attribusi dan impression management. Nonverbal tu komunikasi tak lisan, attribution tu ialah bagaimana kita berfikir tentang kenapa seseorang individu itu melakukan sesuatu tingkahlaku itu dan impression ialah bagaimana kita menilai sikap seseorang individu ini. Maafla kalau banyak info kurang ye maklum jelah tuan punya blog tak khatam bab ni lagi. Huhu

                Tiga benda tadi tu mempunyai hubungan. Tak tahu nak terangkan macamana. Tapi secara bahasa pasarnya bunyinya begini: mula2 kita lihat sikap sesorang itu (nonverbal), then kita mula bfikir kenapa pula si pulan itu bersikap seperti itu (attribution). Lepas dah puas fikir kenapa orang tu buat acting tu the barulah kita mbuat penilaian. ok, kita tingalkan benda ni dulu.............


banyak benda nak cakap tapi tapi tak tau nak susun...nak starting macama mana pun tak tau..tula...masa SPM dulu saya tak cukup study macam mana nak mengenalpasti isi-isi penting kot..haha

jadi lepas dah fikir panjang, saya taip macam ni jelah...


sikap setiap manusia adalah berbeza2. banyak variasi dan perisanya. manusia ni ada tingkahlaku yang kuat dalam diri dia, tingkahlaku tu dia akan sentiasa buat dalam kehidupan sehariannya. contohnya, orang yang kuat membebel. tiap2 pagi je dah membebel. kalau sikap ni dia laksanakan secara konsisten atau enduring maka ia akan diiktiraf sebagai sikap seseorang individu tu.  tapi ada juga tingkahlaku yang tiba2 je muncul dalam diri dia (mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor). contoh orang yang tak pandai melawan kata2 ibu bapanya, tapi tiba2 je melawan kata2 ibu bapanya. kenapa?

menilai setiap sikap manusia adalah bukan suatu perkara yang mudah.

kenapa?

sebab KADANG-KADANG ATAU KERAP KALI JUGA (pendapat tak profesional, nak percaya, percayalah, tak nak dah) manusia bertingkahlaku mengikut desakan2 tertentu. masa ni la kita tak boleh nak menilai orang ikut suka kepala kita je...

contohnya: 
situasi 1
ali-seorang yang susah sangat nak marah. tiba2 ada satu ari tu dia marah2. tapi mustahil sikap marah2 ni dia buat sekali je spanjang hayat dia kan. mesti ada waktu dia akan buat lagi tapi secara menyeluruhnya iaitu pada hari kebiasaannya dia xde pun marah2. 

masa ni kita tak boleh la nak judge dia adalah seseorang yang pemarah. sebab tingkahlaku yang dia tunjukkan ini bukanlah tingkahlaku yang berlarutan atau bertahan lama. lagipun, mungkin ada sebab dia tiba2 jadi macam tu. mungkin dia terlalu stress or penat. dan pada masa tu semua orang tak faham keadaan dia n desak dia dengan macam2 perkara. mungkin sebelum ni dia sabar je. tapi lama2 hilang sabar la.










situasi 2
siti-seorang yang ceria. ADA WAKTU tertentu dia buat muka dengan SEORANG kawan ni.
sebab kawan ni selalu buat dia geram dan dengan CARA DIA BUAT MACAM TU SI KAWAN AKAN SEDAR bahawa siti sedang geram dengan dia. tahan ke nak sabar sepanjang masa? jangan nak kelentongla. lihat diri sendiri sebelum lihat orang lain.

adakah ini juga di judge sebagai sikap kekal dalam diri siti? bagi saya tak, sebab sikap tu bukanlah kekal, dah tu bukan buat pada semua orang pun. tu pun buat sekadar nak bagi si kawan perasan bahawa siti sedang kurang berkenan dengan si kawan (terpulang la korang dapat tangkap ke tak apa saya nak cakap ni, tak tau nak buat ayat camana dah). tu pendapat orang yang kurang ilmu macam saya la. tp yang tinggi ilmu mgunung melangit tak taula. kadang2 orang terlalu bijak menilai orang ni payah gak, salah orang je nampak. salah diri yang over tak sedar. kelakar bukan???

ok.. bukan nak memandai taip itu dan ini. tapi inilah yang saya nampak di sekeliling saya. ni masih social perception kan?? saya dah gabung nonverbal, attribution and impression kat atas tu. dah jadi rojak dah.
yela kot...

ok terus jalan....

sebelum menilai orang lain, fikir sejuta kali sebab sikapnya, jangan terus main taram je cakap orang itu dan ini. lagi satu kisah lucu yang sering berlaku ialah jengjengjeng... tegur orang bukan main, diri sendiri lagi teruk...

tapi saya nak kongsikan ceramah yang saya pernah terdengar dari surau al-falah, kolej za'ba upsi, bunyinya begini (lebih kurang la): kalau kita ingin menegur orang atas kebaikan (even kita buat benda yang sama. mungkin kita tak nak dia jadi macam kita), boleh.. tapi kan elok kalo kita menegur ni pun tak buat benda yang sama supaya kita boleh jadi contoh kepada orang yang ditegur: bila saya fikir balik betul juga apa yang ustaz ni cakap. bak kata orang brutal: "kau nak jadi baik silakan. kau jangan ikut perangai aku ni. aku ni memang macam ni".

adoi, apala cerita saya dah melalut2... k la.. maaf andai ada yang terguris. saya menulis bukan sebab saya baik. mungkin korang fikir saya pun sama je dengan orang lain. tapi lantak la korang nak fikir saya apa. saya cuma nak cerita tentang hal di sekeliling. social perception la sangat!!!

babai, wassalam...





Friday, November 2, 2012

pemakaian mu baik sejajar dgn akhlakmu




Assalammualaikum wbt...



apa khabar semua...?

alhamdulillah...setelah sekian lama berehat daripada membebel dalam blog ini..

maka hari ini saya tiba2 rajin nak update blog... 

so fikir punya fikir tak tau nak conteng apa kat blog ni....




jadi...


akhirnya...

tajuk kat atas tulah pilihannya....

al-kisah~~~~~


biasa kita dengar, muslimah/muslimin yg baik itu dia akan menjaga pemakaiannya (aurat)...dan sebaik 

manusia ialah orang yang mempunyai akhlak yang baik...sebenar ada peribahasanya tapi saya tak 

ingat..hehe..sorry.. tapi.. kerap sekali kita temui orang yang tidak seperti tajuk di atas. kenapa ye??? erm...


ni untuk perkongsian bersama je...

kita kalau nak keberkatan di dunia dan akhirat, jangan jaga pemakaian je beria2 tapi akhlak tak cuba nak 

ubah.. tak seronokla macam tu kan?  kalo ia sejajar kan mesti lagi comel :) kadang2 segan juga sebabnya 

ada yang tutup aurat semua dah cantik tapi masih suka menguriskan hati orang lain. mulut cakap main lepas 

tanpa memikirkan perasaan orang lain..


kalau kita buat banyak amalan yang disuruh oleh agama, alhamdulillah sangat2.. pahala tetap akan ada.. tapi 

seronok tak rasanya kalau kita buat macam2 perkara kebaikan tapi orang kurang menyenangi kita atas dasar 

akhlak kita yang suka ikut kepala sendiri, anggap diri je betul. pantang nampak salah orang mulalah 

mengutuk orang tu dalam fb or twitter. dan teruk tak rasanya bila orang yang kita kutuk tu adalah orang yang 

dah bersusah payah tolong kita. rasanya kita adil tak memperlakukan orang tu macam tu? adil tak?


mana pergi sensitiviti kita terhadap perasaan orang lain? kenapa hubungan dengan manusia kita tak jaga? 

Allah cakap hablumminallah wa hablumminannas.. jadi kenapa tidak padulikan habluminannas tu? ingatlah, 

janganlah kita terlalu takbur dengan setiap amalan kita sampai tidak menjaga sensitiviti orang sekeliling kita. 

kita bukan siapa2 pun di muka bumi Allah ini...



sebelum saya merepek lebih jauh, lebih baik saya berhenti di sini sahaja. maaf andai ada yang terguris.











mari muhasabah diri bersama.





wassalam...

Catatan Terakhir by Thufail Al-Ghifari

Catatan Terakhir
Terjagalah dari segala maksiat
Dari segala zina dan nafsu dunia yang sesat
Disatukan dalam karunia yang suci bersama jiwa jiwa
Yang selalu haus akan ibadah dan penuh harga diri

Ini bukan cerita Cinderella
Bukan juga patah arang cinta buta Siti Nurbaya
Tak dapat diukur tapi bersama ALLAH
Semua pasti akan teratur

Dinyatakan dalam ketulusan
Dari mutiara ketakwaan yang sangat mendalam
Bersemi dari pupuk akhlak yang hebat
Berbuah dalam kesabaran dan ketekunan yang lebat

Tidak! ini takkan dimengerti
Oleh hati yang penuh dengan dusta
Yang buta oleh warna warni dunia yang fana
Ini hanya untuk mereka yang selalu ingin luruskan
Keteladanan bagi generasi berikutnya

Keteladanan abadi dalam harum kesturi dan buah ibadah
Dan menjadi manis seperti kurma
Diawal rembulan yang indah
Untuk selalu berjalan dalam kesetiaan dan harapan

Dan hanya mau mencium
Atas dasar kemurnian kita berkata cinta
Karena bukan apa siapa dan bagaimana
Tapi luruskanlah dalam wangi surga
Karena apa sebenarnya kita berani berkata cinta

Hingga rambut kita memutih
Hingga ajal kan datang menjemput diri ini

Inilah cinta sejati
Cinta yang tak perlu kau tunggu
Tapi dia tumbuh bersama doa malam yang teduh
Tak tersentuh oleh mata dunia yang palsu

Petunjuk yang selalu datang
Dari ruang para malaikat
Yang sanggup melihat tak kenal pekat
Tak lekang oleh zaman yang kan terus melaju

Takkan habis oleh waktu
Karena kecantikannya tersimpan dihati
Dalam pesona yang selalu menjaga jiwa
Yang menjadikan dunia menjadi surga
Sebelum surga sebenarnya

Yang membuat hidup lebih hidup
Dari kehidupan sebenarnya
Seperti sungai yang mengalir
Bening airnya pun selalu artikan keseimbangan syair

Yang satukan dua perbedaan dalam satu ikatan
Untuk melihat kekurangan sebagai kesempatan
Dan kelebihan sebagai kekuatan
Lalu saling mengisi seperti matahari dan bulan

Dalam kesetiaan ruang kesolehan dan kasih sayang
Bagi sejarah penutup halaman terakhir perjalanan
Para kesatria sastra jihad dan dakwah

Tercatat dalam untaian rahmat berakhir
Dalam catatan terakhir yang mulia
Digariskan hanya oleh ketetapan Allah Subhanahu wata’ala

Hingga rambut kita memutih
Hingga ajal kan datang menjemput diri ini

Nuffnang

Al-Qur'an

Suara Palestin