BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Nuffnang

Monday, June 25, 2012

tolong dan ungkit...

Assalammualaikum wbt...


pelik je tajuk tu kan...


hehehe... xpe.. ni hah saya nak cakap pasal tolong2 la..


pernah dengar tak pepatah ni?


"tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima"


kalau tak silap gitulah bunyinya...heheh


tapi memang betul kan konsep ni??






******************************






kadang2 kita bukan main kesian lagi tengok orang yang susah... maka mulalah kita menghulurkan macam2


bantuan... kononnya niat di hati ikhlas nak tolong... kan sesama insan...




kadang2 pasti akan ada insan yang ditolong itu akan menolak pertolongan yang kita hulur kan...tapi kita kata


"ish...xpe...aku ikhlaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssss!"


"arini aku tolong kau, esok2 orang lain pula tolong aku"




persoalannya,


sejauh manakah keikhlasan kita tu?


muhasabah diri then sendiri jawablah...






*******************************






yang x sweet nya bila~~~~~


"ish..aritu aku tolong kau sekarang kau tak nak pun tolong aku kan???? kau ingat tu dulu aku yang banyak tolong kau..kalau tak merana hidup kau tau!!!"


(dialog ni sy men taip je...xde kaitan dengan yang hidup atau yang dah meninggal dunia)




so..


bila kita dah cakap macam ni..dah pergi mana ikhlas kita tadi????


ikhlas ke tak sebenarnye????


sekali lagi..tepuk dada tanya iman!








*************************************






jum, sama2 perbaiki diri....


kalau kita dah tolong orang jangan sesekali ungkit sebab nanti pahala kita kurang...


lagi pun kesian kat orang yang kita dah tolong..pasti dia terguris...




kita sendiri pasti akan terguris kalau orang cakap macam tadi kan??




kata kawan saya masa sekolah menengah dulu:


"jangan menyakiti kalau tidak ingin disakiti"




kata2 ini menjadi pegangan saya sampai ke hari ini..






simple.










***************************************














Allah berfirman dalam surah al-maidah ayat 2 yang bermaksud:




”Hendaklah kamu tolong menolong dalam kebaikan dan ketaqwaan, dan janganlah saling 

membantu dalam perbuatan dosa dan permusuhan. Dan bertaqwalah kepada Allah.

Sesungguhnya Allah amat keras dalam hukuman-Nya.”



 Melalui ayat ini Allah swt. menyuruh umat manusia untuk saling membantu, tolong menolong 

dalam mengerjakan kabaikan/kebajikan dan ketaqwaan. Sebaliknya Allah melarang kita untuk 

saling menolong dalam melakukan perbuatan dosa dan pelanggaran.






wassalam...

Tuesday, June 12, 2012

Mengutip semangat


Assalammualaikum wbt..

sekarang masa dalam musim peperiksaan lagi...tapi entah mengapa semangat belajar tu takde..

kalau ada pun ia tidak lah segagah masa ambil diploma dulu...

tak tau la nape..


tapi risau juga...

inilah dugaan masa belajar... semangat pasang surut macam air laut...


takpe...akan ku usaha mnegutip semangat ku yang berciciran itu...




saya mesti contohi semangat belajar adik2 ni...yehhh!!!



wassalam..

Nuffnang

Al-Qur'an

Suara Palestin