BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Nuffnang

Saturday, November 14, 2009

Masa Exam


salam...
dah lama x updated blog ni...maklum jelah busy sgt..huhu6..
anyway...saya baru ja hbes final exam utk sem 3 ni..
fuh!! letih bhempas pulas studysmart + studyhard = stedo!!
he4..
entah cane la result saya nanti..
actually...xtau nk letak apa lg kt blog ni...erm...xde idea lgi...
tunggu jelah dlu eh...
2 ol my pren....HAPPY HOLIDAY YE!!!!
C U OL NEXT SEM..MOGA2 DPT RESULT GEMPAK!!
wassalam..

Friday, September 25, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

kepada semua sahabat serta sesiapa yang mengenali diri ini...saya ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri maaf zahir n batin..saya mohon sejuta kemaafan kepada sesiapa yang pernah terasa hati dengan saya..sesungguhnya tiada sesiapa pun yang sempurna..kepada sahabat2ku..semoga success selalu..:-)


untuk bulan ramadhan..semoga kita bertemu dengannya lagi di tahun hadapan...insyaAllah...

FITNAH WANITA TERHADAP LELAKI


Sabda Rasulullah S.A.W:
“ Tidak kutinggalkan fitnah yang lebih dahsyat ke atas kaum lelaki selain perempuan.”
“ Baginda tidak pernah menyaksikan dua orang yang saling cinta-mencintai sebagaiman yang ada di antara suami dan isteri dalam perkahwinan.”
Firman Allah dalam Al-Qur’an:
“ Janganlah kamu dekati zina, sesungguhnya zina itu adalah dosa dan kebencian yang sejahat-jahat jalan.”
Senjata Fitnah Wanita
1) Airmata
Airmata wanita memiliki kuasa yang luar biasa. Bila-bila airmata itu boleh mereka keluarkan sama ada jika mereka dalam kesusahan atau jika mereka hendak meminta sesuatu dan ketika mereka dalam kegembiraan
2) Pandai mengambil hati
Mereka boleh berpura-pura mengambil berat akan kesusahan dan masalah yang dihadapi oleh lelaki untuk melembutkan dan mengambil hati lelaki.
3) Mendedahkan aurat
I ni adalah perbuatan yang mereka akan lakukan untuk mengundang mata lelaki agar memandang mereka.
4) Senyuman
Apabila mereka mahu menakluki hati seseorang lelaki sekaligus ingin menguasai lelaki itu, maka cara inilah yang digunakan.
5) Tipu daya
Mereka juga pandai memutarkan belit jika mereka ingin mengkhianati atau ingin mempermainkan lelaki.
6) Tutur kata yang manis
Wanita sangat bijak menutur kata yang indah-indah untuk menarik minat lelaki itu, lebih-lebih lagi apabila ingin meminta sesuatu.
7) Gertak dan ancaman
Apabila mereka berasa terancam oleh seseorang, mereka akan menakut-nakutkan orang itu dengan berbagai cara.

Ketika Cinta Perempuan Mnenjadi Fitnah

1) Fitnah Keindahan
Sabda baginda:
“ Perempuan adalah aurat. Setiap kali ia keluar dari rumah, maka syaitan akan memperhatikannya dan berkata: Sesungguhnya engkau tidak akan melalui seseorang melainkan engkau memperdayakannya.”
Ramai orang tertarik dengan suara perempuan sehinggakan kadang-kadang mereka memuji dan memujanya sepanjang hayat mereka. Sedang Islam telah menegaskan kepada kita bahawa suara perempuan adalah aurat yang mesti ditutup dalam diam, kerana suara mereka adalah kunci pintu hati lelaki yang dapat membuka pintu untuk berbagai fitnah. Kerana sebab yang sama Allah telah melarang perempuan melembut-lembutkan suara di hadapan lelaki.
Kalau mata suka memandang sesuatu yang cantik dan molek, maka telinga juga amat suka mendengar suara yang merdu dan manja. Jadi fitnah bukanlah hanya dibataskan kepada penyanyi semata-mata tetapi boleh timbul daripada suara semua perempuan. Sehinggakan dalam solat, perempuan tidak diharuskan mengangkat suara sekiranya imam solat tersalah, tetapti hanya disuruh menepuk tangan sahaja. Suara perempuan ditakuti mengganggu kekuhsyukan orang lain.
Sabda baginda:
“ Sesiapa yang duduk untuk mendengar perempuan yang menyanyi, pada hari kiamat kelak telinganya disumbatkan dengan inik ( benda cair ).”
2) Fitnah Mata
Adakalanya satu kebisuan lebih bermakna daripada ratusan kata-kata. Ada perempuan gemar bercakap dengan lelaki sambil mainkan isyarat mata, ada juga yang tidak gemar bercakap tetapi mereka mengutarakan isi hati mereka melalui pandangan mata sahaja. Hubungan antara mata dan hati tidak dapat disembunyikan. Apa yang terdetak di hati pasti akan kelihatan di mata. Allah mengetahui setiap apa apa yang tersembunyi di relung hati hati dan yang terkandung pada mata adalah jelas dalam ilmu-Nya. Firman Allah:
“ Allah mengetahui pengkhianatan mata dan apa yang terselindung di hati.”
Yang menjadi fitnah itu ialah kemampuan mata perempuan itu mengatakan keinginan hatinya, melontarkan pandangan yang lembut, seolah-olah dia memanggil-manggil dan mengajak pada suatu ketika, dan ia menjanjikan pada suatu ketika yang lain.
Oleh sebab itu Islam melarang memandang benda-benda yang haram, seperti perempuan memandang lelaki ajnabi atau pun lelaki memandang perempuan ajnabi kerana pandangan itu lamanya cuma satu atau dua saat, namun bekasnya dapat kekal di dalam hati sepanjang hayat.
3) Fitnah Rambut
Rambut adalah mahkota perempuan. Islam melarang sekeras-kerasnya perempuan memperlihatkan rambutnya di khalayak ramai. Kerana itulah islam mewajibkan perempuan memakai tudung ( jilbab ). Sekiranya seorang perempuan itu tidak menutup rambutnya ketika keluar rumah, maka azab neraka sedia menunggunya di akhirat kelak.
Sekarang ramai perempuan yang gemar ke salon untuk mencantikkan rambut mereka. Mereka keluar dari maksiat dan masuk ke tempat dosa, di mana yang pertama mereka mengizinkan rambut mereka disikat dan dipegang oleh lelaki. Kemudian, memperlihatkan rambut mereka pada khalayak ramai supaya lelaki terpikat dengan mereka yang cantik. Hal ini berlawanan dengan sifat ‘Iffah dan amalan yang sepatutnya ada pada setiap muslimah sejati.
Dengan menutup kepala daripada ajaran islam ini, maka kaum lelaki dapat terpelihara dari dosa dan fitnah, juga dapat meletakkan posisi perempuan di tempat yang selamat daripada pandangan atau penglihatan kaum lelaki yang hatinya ada penyakit, yang boleh mendatangkan kesan buruk.
4) Fitnah Tubuh Badan
Sesetengah lelaki menyayangi perempuan adalah disebabkan oleh kecantikan tubuh badannya, memuja keayuan raut wajahnya, dimana cinta dan kasih sayang mereka ada sempadan. Cinta dan kasih sayang mereka akan lenyap bila sampai batas tertentu, di mana apabila keistimewaan yang terdapat pada diri perempuan itu sudah tidak ada.

Yakni apabila suara merdunya sudah menjadi parau dan kurang menarik untuk didengar, wajah dan bentuk badan yang menarik sudah berubah menjadi rapuh dan berkerut serta tidak sedap dipandang lagi. Biasanya ini terjadi bila usia perempuan telah mencapai 45 tahun.
Pada usia ini, apa pun usaha yang dilakukan oleh perempuan untuk mengembalikan kejelitaan mereka yang telah luput akan menjadi sia-sia. Mekap dan segala jenis alat-alat kecantikan yang mereka pakai untuk mendapatkan kembali mutiara mereka yang telah dirampas sang waktu, sesungguhnya hanya akan membuang masa untuk sesuatu yang sia-sia dan palsu
Ketika itu hukum alam telah berlaku. Mereka hanya pasrah menerima kenyataan betapa pun pahitnya. Mahkota wanita yang paling berharga adalah kemudaan. Nama, harta, pangkat, kekuasaan dan kemewahan hidup tidak akan dapat menyamai kemudaan mereka. Hilangnya kemudaan maknanya hilang pula punca daya tarikan mereka sehingga ajal datang mengetuk pintu hati mereka.

Friday, August 21, 2009

Model Muslimah Sejati



Posted by nurjeehan in Akhlak & Adab, Cinta, Perkahwinan, Wanita & Keluarga. 16 Comments

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: “Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah.” – (Riwayat Muslim)

Hadis ini jelas menunjukkan betapa Islam memandang tinggi kedudukan wanita dalam kehidupan global.

Jika ditelusuri dalam lembaran al-Quran, wanita digambarkan seperti berikut:

Pertamanya, wanita dianggap sebagai fitnah dan musuh andainya dia tidak dididik dan diasuh serta dibentuk menurut acuan Islam.

Keduanya, wanita juga ujian bagi seseorang lelaki dalam menerajui bahtera kehidupan ke arah kebahagiaan dan kesejahteraan hidup.

Akhirnya, wanita adalah anugerah Ilahi yang istimewa kepada lelaki yang mendambakan kemesraan dan kebahagiaan hidup.

Sejarah Islam sebenarnya melahirkan ratusan personaliti wanita terbilang yang menjadi teladan kepada warga Muslimah dewasa ini.

Mereka adalah wanita contoh yang menempa tinta emas yang mewarnai sejarah kegemilangan dan keunggulan Islam. Sehubungan itu, Baginda Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia; mereka itu ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Baginda.” – (Riwayat Bukhari)

Asiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, Firaun yang tidak beriman kepada Allah.

Maryam pula adalah simbol wanita dalam ibadahnya dan ketinggian darjat ketakwaannya kepada Allah serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya ketika mengabdikan dirinya kepada Allah.

Manakala Khadijah pula adalah simbol kepada isteri yang setia tanpa mengenal penat lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa raga dan segala harta bendanya serta rela menanggung pelbagai risiko dan cabaran dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah.

Akhirnya, Fatimah pula adalah simbol pelbagai dimensi wanita yang solehah; anak yang soleh dan taat di hadapan ayahandanya; isteri yang setia dan taat di hadapan suaminya serta ibu yang bijaksana di hadapan putera puterinya. Dialah pemuka segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang setiap detik kehidupan yang dilaluinya, sewajarnya dijadikan ikutan Muslimah.

Demikianlah antara beberapa profil wanita Muslimah contoh yang mewarnai pentas kehidupan dengan ketenangan, kemesraan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

Islam menganjurkan setiap Muslim yang bakal melangkah alam perkahwinan agar berhati-hati memilih calon isteri. Kriteria calon isteri penting dalam kehidupan berkeluarga kerana ia adalah antara ciri kesolehan isteri yang dituntut Islam, di samping bakal menjamin kerukunan dan kebahagiaan rumah tangga.

Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Janganlah kamu nikahi wanita kerana kecantikannya, kelak kecantikannya itu akan membinasakannya; janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya, boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu; sebaliknya nikahilah wanita yang beragama. Sesungguhnya wanita yang tidak berhidung dan tuli tetapi beragama, itu adalah lebih baik bagimu.” – (Riwayat Abdullah ibn Humaid).

Jelas di sini, bahawa aspek keagamaan dalam diri seseorang isteri adalah penentu hala tuju sesebuah rumah tangga yang dibina dan dibentuk.

Ini kerana agamanya yang bertapak kukuh dalam jiwasanubarinya, dia pasti akan taat kepada suaminya pada semua perkara yang tidak bertentangan dengan perintah Allah dan tidak mendatangkan mudarat kepadanya.

Isteri yang solehah juga akan bersifat amanah terhadap harta benda suaminya, di samping menjaga maruahnya.

Sewaktu ketiadaan suaminya, seorang isteri solehah memelihara dirinya dan maruahnya seperti tidak boleh keluar rumah tanpa izinnya, tidak boleh menerima tetamu yang tidak dikenali dan sebagainya.

Ketaatan dan sifat beramanah seorang isteri solehah ini banyak dipengaruhi oleh firman Allah yang bermaksud: “…perempuan yang solehah mestilah taat dan memelihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah…” – (Surah an-Nisa: 34)

Malah isteri yang solehah ingatannya sentiasa segar dengan pesanan Baginda yang bermaksud: “Jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya, mentaati suaminya, nescaya dia dapat masuk ke mana-mana saja pintu syurga menurut kehendaknya.” – (Riwayat Imam Ahmad)

Isteri solehah juga adalah isteri yang sentiasa menyempurnakan keperluan suaminya, di samping memelihara keredaannya pada setiap masa dan keadaan. Ini kerana keredaan suami adalah anak kunci utama yang melayakkannya menjadi penghuni syurga penuh kenikmatan.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Mana-mana isteri yang meninggal dunia, sedangkan suaminya redha kepadanya, nescaya isterinya akan masuk syurga.” – (Riwayat Al-Hakim dan Tirmizi)

Apa yang paling penting ialah isteri solehah adalah pendidik dan pengasuh terbaik kepada anaknya yang juga penyejuk hati ibu bapa dan saham akhirat yang pahalanya berkekalan, biarpun ibu bapanya lama meninggal dunia. Dengan agamanya itu, seseorang ibu akan mewariskan segala ilmu agamanya kepada anaknya agar mereka kelak akan menjadi anak soleh dan taat, bukan saja kepada ibu bapa, bahkan taat kepada Allah. Agama inilah ramuan terbaik yang boleh melenturkan peribadi anak, perhiasan akhlak terpuji, mengisi minda dan hati anak dengan keimanan dan ketakwaan serta membimbing kehidupan ke arah keredaan Ilahi.

Demikianlah betapa besarnya fungsi seorang wanita yang bertindak sekali gus sebagai isteri dan ibu solehah dalam sesebuah institusi keluarga. Justeru, Allah menganugerahkan ganjaran syurga bagi wanita solehah yang beriman dan benar-benar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu dalam kehidupan sehariannya.

Akhirnya, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta, memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya. Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain.” – (Riwayat Al-Tausi)

Taken from http://www.adiemad.com/ver2/index.php

Thursday, August 13, 2009

Sahabat2 Perjuangan ku d KUIM

video

Wednesday, July 22, 2009

Astaghfirullah al'azim...



Semalam saya pegi buat blog dekat Masjid Tanah..macam-macam dugaan yang saya alami masa di sana..ada kejadian yang saya ingat ja..pas kuar cc, saya n kwn2 pegi makan dekat kedai makan Che Man. kami letak motor seberang jalan kedai makan tu.masa kami mau balik sudah tu,saya tengok teda kenderaan pun yang melalui jalan tu..jadi saya pun jalanlah tunduk2...tanpa memandang ke arah lain pun.tengah-tengah jalan tu,tiba2 ja ada motor melintas di sebelah saya..betul-betul dekat dengan tepi badan saya..laju pula tu..Ya Allah..motor tu hampir-hampir melanggar saya..penunggang motor tu pun langsung nda bagi respon atas apa yang terjadi.dia jalan terus ja.masa tu saya terkejut dan terpaku seketika..macam nda percaya dengan apa yang baru berlaku tadi.ada beberapa orang yang nampak kejadian tu pun menjerit panik..Syukur..Allah masih bagi saya peluang untuk hidup..alhamdulillah..

Monday, July 20, 2009

Malu


Malu menurut bahasa adalah perubahan, kehancuran perasaan atau duka cita yang terjadi pada jiwa manusia kerana takut dicela. Adapun asal kata malu berasal dari kata ‘hidup’, juga berasal dari kata ‘air hujan’. Oleh sebab itulah malu dikatakan air muka.Malu dari segi istilah adalah akhlak yang sesuai dengan sunnah, yang membangkitkan fikiran untuk meninggalkan perkara yang jelek, sehingga akan menjauhkan manusia daripada kemalasan untuk menjalankan hak Allah (beribada).
Ketahuilah wahai hamba yang memiliki rasa malu, sesungguhnya orang yang selalu menaruh perhatian terhadap sifat malunya, maka motif kebaikan ada dalam dirinya. Sebagaimana orang yang tidak punya rasa malu, jika ia terus menerus dalam kekejian, maka motif kebaikan itu sirna dari dalam dirinya dan digantikan oleh pancaran kejahatan.
Hal yang demikian itu kerana malu yang membatasi antara hamba dan semua larangan atau kemiskinan. Maka dengan kuatnya rasa malu, melemahkan kecenderungan seseorang untuk terjerumus dalam kemaksiatan. Sebaliknya dengan lemahnya rasa malu makin kuatlah keinginan seseorang itu untuk melakukan kemaksiatan.
Oleh sebab itu, barangsiapa yang menjaga rasa malunya, terjagalah kehormatan, terkuburlah kejelekannya dan tersebarlah kebaikannya. Sedangkan siapa yang hilang rasa malunya, maka hinalah ia di hadapan Allah, di hadapan manusia dan di hadapan dirinya sendiri.
Terdapat tiga jenis malu yang pertama malu kepada Allah iaitu jalan untuk menegakkan segala bentuk ketaatan dan menjauhi segala bentuk kemaksiatan. Kerana itulah maka dikatakan malu itu sebahagian daripada iman. Malu kepada manusia adalah malunya sebahagian yang lain, sebagaimana malunya anak kepada orang tuanya, isteri kepada suaminya, orang bodoh kepada orang pandai, anak kecil kepada orang besar serta malunya anak gadis untuk terang terangan menyatakan ingin menikah. Akhirnya sekali malunya seseorang terhadap dirinya sendiri. Ini adalah malu yang dirasakan oleh jiwa yang terhormat, tinggi dan mulia, sehingga ia tidak puas dengan kekurangan, kerendahan dan kehinaan. Malu inilah yang paling sempurna, kerana jika kepada dirinya sahaja sudah sedemikian, apalagilah kepada yang lain.
Wallahuallam...

Saturday, July 18, 2009

Wanita Dalam Neraka



Ketika Rasulullah dalam perjalan Isra’ dan Mi’raj, baginda telah melihat beberapa perkara. Diriwayatkan oleh Saidina Ali Karamullahu wajhah:

Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah S.A.W, kami dapati baginda sedang menangis lalu kami bertanya kepadanya:” Apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?”

Rasulullah menjawab:” Aku lihat ada perempuan rambutnya tergantung, otaknya menggelegak. Aku lihat perempuan yang digantung lidahnya, tangannya terikat ke belakang dan Qathran (air yang menggelegak) dicurahkan ke dalam halkumnya. Aku lihat perempuan tergantung, kedua-dua kakinya diikat, tangannya terikat ke arah ubun-ubunnya dan disuakan dengan ular dan kala.”

“ Aku lihat perempuan yang memakan badanya sendiri, di bawahnya dinyalakan api. Aku melihat perempuan yang memotong tubuhnya dengan gunting daripada api neraka. Aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri. Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar dari lubang hidungnya, badannya berbau busuk, kerana berpenyakit sopak dan kusta. Aku lihat perempuan kepalanya seperti babi, badannya seperti badan keldai, beribu-ribu kesengsaraan yang dirasainya. Aku lihat perempuan badannya seperti anjing, kala dan ular masuk ke dalam kemaluannya, atau mulutnya dan keluar di duburnya. Malaikat memukul kepalanya dengan corong daripada api neraka.”

Fatimah pun berdiri dan bertanya kepada ayahandanya:” Ayahanda yang dikasihi, ceritakanlah kepada anakanda; apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan-perempuan itu?”

Rasulullah menjawab:”Fatimah, adapun perempuan yang tergantung rambutnya itu, ialah perempuan yang tidak menutup rambutnya daripada lelaki yang bukan muhrim.”

“Perempuan yang lidahnya tergantung itu, ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki hamun dan menyakiti hati suaminya.”

“Perempuan yang kedua-dua kakinya tergantung itu, ialah perempuan yang keluar dari rumahnya dengan tidak meminta keizinan daripada suaminya dan tidak mahu mandi suci daripada haid dan nifas.”

“Perempuan yang memakan badannya sendiri itu ialah kerana ia berhias untuk lelaki yang bukan suaminya dan suka mengumpat-ngumpat orang.”

“Perempuan yang memotong badannya sendiri itu dengan gunting neraka, ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat oleh lelaki lain.”

“Perempuan yang diikat kedua-dua kakinya, tangannya diikat ke arah ubun-ubun dan disuakan dengan ular dan kala, ianya boleh bersembahyang dan berpuasa, tetapi tidak mahu mengambil air sembahyang dan tidak mahu mengerjakan sembahyang, juga tidak mahu mandi janabah (junub).”

“Perempuan yang kepalanya itu seperti kepala babi dan badannya berupa badan keldai, ialah perempuan ahli pengumpat dan pendusta.”

“Perempuan yang seperti anjing itu, adalah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.”

Wallahhuallam...

Tabarruj



Mungkin ramai yang tidak mengerti apa itu Tabarruj. Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras, sama ada kecantikan itu di bahagian muka atau di anggota-anggota badan. Al-Bukhari Rahmatullahi ‘Alaihi ada berkata: “ Tabarruj, iaitu seseorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya.” Untuk menjaga masyarakat daripada pendedahan aurat dan disamping menjaga kehormatan wanita dari sebarang perkara buruk, maka dengan dengan demikian, Allah melarang setiap wanita yang berakal lagi baligh dari bermake-up ( tabarruj ) berlebihan.

Firman Allah S.W.T:

“ Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampankkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali pada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau kepada putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau para perempuan (sesama islam) mereka , atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki (tua) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan), atau kanak-kanak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah kamu menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang disembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung,”

Ketahuilah bahawa kain tudung yang dimaksudkan Allah dalam firmanNya yang bermakksud: “Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya.” Bukan terhenti di bahagian kepala sahaja, malahan menutupi bayangan mutiara yang tersisip di dada juga disuruh. Sesiapa yang mendedahkan bahagian kepala dan bahagian dadanya, maka sudah jelas, ia bukanlah daripada seorang yang menghormati suruhan Allah S.W.T.

Pengertian perhiasan bukan hanya tertentu kepada alat-alat solek atau fesyen-fesyen pakaian sahaja, malahan perhiasan yang paling istimewa adalah terletak pada tubuh badan seseorang wanita itu. Sekiranya kecantikan rupa paras seperti ini didedahkan kepada orang lelaki, maka perbuatan itu juga dinamakan TABARRUJ.

Ada di kalangan wanita yang bertudung yang membiarkan rambutnya yang di bahagian hadapan sengaja dihulurkan keluar dari kain tudung, dan terjuntai menutupi sebahagian dahi dan lesung pipitnya. Andai angin bayu bertiup lalu rambut itu akan terlambai-lambai mengikut arus bayu. Ada juga yang memakai tudung tetapi pakaiannya ketat, singkat dan nipis, baju yang berlengan pendek yang apabila tangannya diangkat maka terlihatlah ‘aurat bahagian dalamnya. Lebih-lebih lagi di zaman yang serba moden ini, terdapat berbagai-bagai jenis pakaian yang ada di pasaran, tinggal terpulang dengan kita sama ada nak atau tak nak.

Alangkah bahagianya seorang wanita andainya ia bersifar sederhana di luar rumah, tetapi menjadi peragawati di dalam rumah. Sudah tentu ia tidak menerima banyak teguran kerana bukan mudah melayan selera orang ramai yang memerhatikan kita di luar rumah tetapi suami di rumah lagi mudah dilayan.

Oleh itu, salah satu cara membendung keruntuhan akhlak di zaman in ialah penerapan nilai-nilai agama daripada pendidik. Agama islam terang-terang menegaskan setiap insan di muka bumi ini mempunyai tugas masing-masing. Ibubapa bertanggungjawab mendidik anak-anaknya, suami berkewajipan terhadap isterinya, pemerintah berhak terhadap rakyat jelata dan sebagainya. Sekiranya setiap orang di atas memainkan peranan dengan betul dan bersungguh-sungguh terhadap orang tanggungannya, InsyaAllah..perkara ini dapat dibendung.

Rujukan: Bersolek ( Tabarruj ) oleh Hajjah Ni’mat Sidqi

Tahukah Anda?



Di dalam kitab Tafsir Al-qur'an, yang ditulis oleh Prof. Dr. H. Mahmud Yunus dalam surah Al-Hijr, terdapat keterangan yang mengatakan bahawa buruj terdapat 12 buah semuanya sama dengan bilangan bulan masihi, iaitu:

1) Hamal (Aries) 2) Tsaur (Taurus)
3) Jauzak (Gemini) 4) Sarathan (Cencar)
5) Asad (Leo) 6) Sumbulah (Virgo)
7) Mizan (Libra) 8) Aqrab (Scorpion)
9) Qaus (Sagittarius) 10) Jadi (Capricorn)
11) Dawl (Aquarius) 12) Hut (Pisces)

Wallahhuallam

Ya Allah

Cabaran membuat blog masih diteruskan..susah betul mau buat blog ni...wireless teda..risau abis ni...minggu depan present sudah..banyak lagi yang saya belum kasi masuk...adoi pening-pening...esok ada program pula tu..nda pa..saya kena berusaha juga ni..chayok3..

Thursday, July 16, 2009

CABARAN BUAT BLOG!!!! :-(

Salam...
nampaknya cukup susah juga membuat blog ni..bukan susah sebab tak reti tapi susah sebab wireless susah nak dapat..hu3..sedih betul..:-(..ni pun banyak benda lagi yang tak dimasukkan..minggu depan nak present dah...hish...tension betul ni...ya Allah bantulah hamba-Mu ini...

Wednesday, July 15, 2009

Salam....:-)

Salam ukhuwah semua....
Hari ni saya baru je updated blog ni...main tekan je..pastu jadinya lain...tension plak...xpe2...kerana en.Yuseni saya sanggup berusaha...he3

Nuffnang

Al-Qur'an

Suara Palestin