Lame tak update blog ni...rindu gak tapi tu lah sibuk sangat kerja...hari-hari kerja..tak ape yang sempat dibuat..mmm...tak sabar la nak sambung belajar.bosan pula tak g kuliah, buat assignment, study group...sume la..tempat belajar yang lame pun saya rindu jugak..macam-macam la...harap-harap sume kawan sekuliah saya dulu gembira selalu..dan masih lagi study di KUIM, silalah belajar rajin-rajin...:-)
Pekerja yang bersih, jujur dan amanah mempunyai hati yang ikhlas, niat yang baik dan jiwa yang murni. Setiap perbuatan, keputusan dan tindakannya dilaksanakan dengan ikhlas, adil dan saksama. Pekerja yang bersih, jujur dan amanah sentiasa mentaati undang-undang dan boleh diberi kepercayaan sepenuhnya untuk melaksanakan sesuatu tugas atau kewajipan walau bagaimanapun sulit dan rahsianya sesuatu tugas atau kewajipan itu.
Manakala pekerja yang tidak jujur, dengki, khianat, zalim dan tamak haloba akan melakukan berbagai bentuk penyelewengan, mengutamakan kepentingan peribadi, selalu merungut, sentiasa menyalahkan orang lain dan mengamalkan pilih kasih.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Adil, saksama dan tidak pilih kasih
Berhati ikhlas, berniat mulia dan berjiwa murni
Boleh diharap dan dipercayai
Sentiasa menunaikan amanah yang diberikan
Sentiasa menjaga kepentingan harta benda awam
Membelanjakan harta benda awam menurut peraturan-peraturan yang ditetapkan
Tidak mengamalkan rasuah dan penyelewengan
Menghayati ajaran “tangan kiri tidak mengetahui akan tangan kanan yang memberi”
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Pilih kasih
Memperalatkan orang lain untuk kepentingan sendiri
Berpuak-puak dan mementingkan sanak saudara dan sahabat handai dalam sesuatu tindakan atau pemilihan
Melakukan rasuah, penipuan dan penyelewengan dalam pekerjaan
Menyalahgunakan kuasa dan kedudukan bagi kepentingan peribadi, sanak saudara dan sahabat handai
Membuat urusan persendirian dalam waktu bekerja
Melakukan urusan peribadi dengan berselindung di sebalik kerja-kerja rasmi
Suka bermuka-muka atau mengampu untuk mendapatkan ganjaran
Pekerja yang cekap, cepat dan tepat dalam melaksanakan tugasnya adalah seorang yang pandai (hafiz) dalam pekerjaannya dan dapat menunaikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya dengan baik dan berkesan. Dia sentiasa peka terhadap masa, kualiti dan kuantiti kerjanya dan melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh sehingga sempurna dan mencapai matlamatnya dalam jangka waktu yang bersesuaian atau ditetapkan. Menurut Islam, pekerja ini menjadikan pekerjaannya sebagai amal salih dan ibadah kepada Allah pada semata-mata mendapatkan keredhaanNya jua.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Menyegerakan tindakan / tugas mengikut keutamaan
Sentiasa peka terhadap kualiti dan kuantiti kerja
Menyiapkan kerja dengan sempurna lebih awal daripada jangkaan
Menumpukan pekerjaan ke arah pencapaian objektif dan matlamat organisasi
Jelas, nyata dan teratur dalam pemikiran, penulisan dan komunikasi
Berusaha ke arah kesempurnaan kerja sewaktu membuatnya pertama kali
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Melalai-lalaikan atau melambat-lambatkan kerja
Melaksanakan kerja tanpa mengikut peraturan yang ditetapkan
Membuat kerja dengan tidak teratur atau mengikut keutamaan
Seorang pekerja yang titih dan lutanan menggunakan segala kepakaran dan kemahirannya dalam melaksanakan tugasnya dengan penuh kesempurnaan. Dia sentiasa mengutamakan kepentingan tugas daripada kepentingan peribadi dan akan sentiasa berusaha pada memastikan sesuatu yang dihasilkannya itu bermutu tinggi serta menepati kehendak.
Masa adalah bagaikan emas, berharga dan dihargai. Dengan menggunakan waktu bekerja sebaik-baiknya secara produktif dan berkesan dan bukannya berlengah-lengah atau sambil lewa sahaja, seseorang itu akan dapat meningkatkan keberhasilan dan kemajuan organisasi.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Sentiasa membuat kerja dengan tekun, teliti dan cermat
Mengambil berat terhadap kesempurnaan kerja
Sentiasa berusaha ke arah meningkatkan mutu kerja dan keberhasilan
Menetapkan tarikh sasaran untuk menyelesaikan kerja
Bersikap profesionalisme yang tinggi
Sentiasa berbangga dengan hasil kerja yang bermutu tinggi
Patuh kepada waktu bekerja
Menepati masa
Menyegerakan sebarang arahan kerja / tindakan
Mengurus masa dan kerja menurut keutamaan
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Bekerja sambil lewa
Tidak berusaha untuk meningkatkan hasil dan mutu kerja
Pekerja yang berilmu, kreatif dan inovatif mempunyai kekuatan (Al-Quwwah), ilmu pengetahuan, kemahiran, daya cipta dan daya fikir dalam merancang sesuatu secara sistematik dan strategik. Dia juga berupaya memperkenalkan serta melaksanakan kaedah-kaedah baru dalam pelbagai bentuk yang boleh memudahkan kerja dan menjimatkan tenaga, masa dan kos serta meningkatkan penghasilan dan mutu kerja. Pekerja seperti ini dapat menyumbangkan jasa baktinya secara amal jariah yang berkekalan dunia dan akhirat.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Sentiasa mencari pendekatan baru untuk menyelesaikan atau mempercepatkan kerja
Berusaha mencari alternatif bagi peningkatan hasil dan mutu kerja
Berani mencuba idea-idea atau pendekatan-pendekatan baru
Sentiasa mengemaskinikan pengetahuan, kemahiran dan kepakarannya menurut perkembangan global
Mencungkil dan mengasuh bakat-bakat yang berpotensi
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Berpandangan sempit, konservatif dan tidak dinamik
Tidak berusaha mencari pendekatan baru untuk memperbaiki masalah kerja
Tidak berani mencuba idea-idea baru kerana takut menghadapi risiko-risikonya
Pekerja yang beriltizam memberi sepenuh tumpuan kepada kerjanya, dedikasi, prihatin lagi disertai dengan semangat keberanian dan azam yang kuat sehingga kerjanya dapat diselesaikan dengan sempurna. Dia berusaha dengan tabah dan bersemangat waja tanpa mengenal penat lelah dan cekal menghadapi sebarang kesulitan atau kesukaran. Sifat berputus asa tidak wujud pada dirinya dan dia percaya bahawa tiada kesukaran yang mutlak yang tidak dapat diatasi. Setiap kesukaran akan dilihat dan diatasi secara objektif demi untuk membuahkan hasil atau kemajuan yang cemerlang.
Pekerja yang ada akauntabiliti akan sentiasa melaksanakan sesuatu tugas yang diamanahkan kepadanya dan memastikan objektif atau sasaran kerja yang dikehendaki dapat dicapai dengan sempurna dan berkesan. Dia juga akan melaksanakan sesuatu kerja itu dengan berlandaskan kepada undang-undang, peraturan-peraturan dan prosedur-prosedur yang telah ditetapkan. Dengan penekanan kepada akauntabiliti sedemikian, maka penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, rasuah, penipuan dan sebagainya adalah sukar untuk bertapak.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Menghayati sikap “hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih"
Bekerja dengan ihsan iaitu sedia berkhidmat atau memberi khidmat walaupun di luar waktu bekerja biasa
Bersedia menerima nasihat, teguran dan tunjuk ajar
Sentiasa menurut peraturan yang ditetapkan dalam melaksanakan sesuatu tugas
Bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan yang dibuat
Bersedia menerima dan melayan orang yang datang berjumpa
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Kurang bersemangat semasa bekerja
Malas, enggan atau mengelakkan diri daripada membuat kerja
Sering mengeluh dan sentiasa meminta simpati dan pertolongan orang lain untuk melaksanakan tugas
Menangguh-nangguhkan kerja
Mengabai-abaikan tanggungjawab
Tidak menghiraukan peraturan dalam urusan tugas
‘Menutup pintu’ (tidak melayan orang yang datang berjumpa)
Seorang pekerja yang sabar dan tabah mempunyai daya ketahanan hati atau perasaan dalam menghadapi sebarang tekanan, desakan keadaan sekeliling atau menerima sebarang kesusahan. Dalam keadaan seperti ini, dia tidak akan terburu-buru membuat sesuatu keputusan. Agama Islam banyak memberi galakan supaya kita selalu bersabar kerana sabar itu adalah separuh daripada iman. Sifat sabar boleh mendidik jiwa seseorang bertambah baik, cekal dan sentiasa dalam ketenangan.
Bersopan santun dan berbudi mulia adalah juga sangat dituntut dalam Islam. Sifat-sifat ini juga amat diperlukan dalam Perkhidmatan Awam. Orang ramai atau masyarakat pelanggan sentiasa mengharapkan perkhidmaan yang mesra dan memuaskan daripada pegawai-pegawai dan kakitangan Perkhidmatan Awam. Dengan yang demikian, adalah sangat penting dan menjadi satu kewajipan bagi pegawai-pegawai dan kakitangan dalam Perkhidmatan Awam untuk mengamalkan sifat berlemah-lembut, berbudi bahasa, ringan tangan, tidak camah mata dan berat mulut dalam melayan orang ramai ketika memberi perkhidmatan.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Sentiasa memberi khidmat baik walaupun dalam suasana kerja yang mendesak
Sentiasa tenang dalam menghadapi masalah
Pemaaf dan berhemah tinggi
Tidak melatah apabila diberi kritikan
Dapat mengawal emosi apabila menerima cabaran
Nekad dan gigih dalam melaksanakan kerja yang mencabar
Lemah lembut dan berbudi bahasa dalam melayan orang ramai
Prihatin kepada kesusahan atau masalah orang lain
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Membuat keputusan secara tergesa-gesa
Lekas marah
Mudah berputus asa
Kasar bahasa dan tingkah laku
Kurang memberi layanan kepada orang yang berurusan
Pekerja yang produktif tidak setakat berpuas hati dan berpada kepada satu tingkat pencapaian sahaja tetapi akan sentiasa berusaha meningkatkan prestasi dan memperbaiki kualiti dan memperbanyakkan penghasilan dari semasa ke semasa. Dia akan berikhtiar memperbaiki sistem dan prosedur kerja dengan menggunakan sumber-sumber yang ada secara optima.
Pekerja yang mempunyai daya saing yang tinggi akan mengambil segala kesempatan yang terbuka kepadanya dan berlumba-lumba untuk mengeluarkan penghasilan yang lebih baik. Dia juga akan dapat mengenal pasti apa yang diperlukan untuk membawa organisasi lebih ke hadapan dan berjaya.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Sentiasa berusaha meningkatkan hasil yang diperolehi setiap hari melebihi daripada hari-hari sebelumnya
Berusaha memperkemaskan sistem-sistem dan prosedur kerja
Memastikan bahan yang digunakan mempunyai kualiti yang baik
Sentiasa memandang ke hadapan
Berpegang kepada peribahasa “pantang maut sebelum ajal”
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Tidak pedulikan kepada kualiti kerja
Pekerjaan yang tidak sempurna atau berkesudahan
Tidak senang kepada perubahan-perubahan atau ciptaan-ciptaan
Menurut Islam tugas kepimpinan itu adalah merangkumi semua tugas bersepadu. Segala sesuatu yang dilaksanakan oleh pemimpin adalah sentiasa terikat dengan nilai-nilai yang ditentukan oleh Islam bagi menjamin kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Nilai-nilai utama yang ditentukan oleh Islam ialah pemimpin itu mestilah taat kepada Allah dan mencontohi kepimpinan Rasulullah kerana Rasulullah itu adalah contoh pemimpin yang terbaik. Islam juga menghendaki seorang pemimpin itu berakhlak tinggi, berwibawa, sabar, tegas, bertanggungjawab, bijak merancang dan bijak melaksanakan tugas serta membuat apa yang dikatakannya.
Seorang pemimpin yang mempunyai dan mengamalkan nilai-nilai kepimpinan yang dihuraikan di atas sudah setentunya dapat memberikan kesan dan contoh teladan yang positif kepada orang-orang bawahan atau orang-orang yang dipimpinnya. Sesungguhnya sifat-sifat sedemikian akan dapat menjadikan mereka pemimpin yang unggul, dimuliakan lagi dihormati, dikasihi dan disanjung tinggi. Orang-orang bawahan atau orang-orang yang dipimpinnya akan mencontohi dan mengamalkan contoh kepimpinan itu dan menjadi penggerak utama dan aspirasi kepada mereka untuk bergerak maju dan menyumbangkan khidmat bakti mereka ke jalan yang diredhai Allah demi kepentingan bangsa, agama dan negara.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Sederhana dalam tindakan dan tutur kata
Sentiasa bersikap positif
Sentiasa bersikap ‘pimpinan melalui teladan’
Mempunai wawasan dan strategi yang jelas dan membangun
Berakhlak tinggi
Rajin dan kuat bekerja
Bekerjasama untuk kebaikan
Bersih hati dan fikiran
Sentiasa memperbaiki diri
Berhemah tinggi, berwibawa dan tegas
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Suka mengadu domba dan memburuk-burukkan hal orang lain
Suka mencari helah untuk mengelakkan tanggungjawab
Bekerja secara berpasukan adalah perlu bagi melahirkan suasana kerja yang harmoni, aman, gembira dan mengeratkan hubungan silaturrahim. Suasana seperti ini akan pasti meningkatkan hasil dan kualiti kerja. Kerja-kerja yang berat akan menjadi ringan dan dapat disempurnakan dengan lebih cepat, tepat dan berkesan, bak kata pepatah “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.”
Demikian juga halnya dalam menjalankan tugas dan kewajipan kita seharian, kita hendaklah sentiasa mengamalkan sifat permuafakatan, yakni sentiasa bermuzakarah ataupun syura atau juga disebut dengan panggilan bermesyuarat serta berunding sesama kita khususnya dalam perkara-perkara yang besar atau rumit di mana kita diperlukan untuk membuat keputusan dengan adil dan saksama. Keputusan yang diambil secara bermuafakat akan membawa kebaikan dan keberkatan kerana ianya lebih tepat, lebih adil dan lebih mudah diterima dan dihayati dari keputusan secara sepihak atau berdasarkan arahan semata-mata.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Menghayati maksud peribahasa “bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”
Sentiasa memberi kerjasama kepada teman sekerja
Bekerja dengan semangat berpasukan
Sentiasa menyedari hakikat “keputusan ramai atau secara berkumpulan adalah lebih bernas, mantap dan jitu”
Bersyura dalam membuat satu keputusan yang penting
Berunding untuk menyelesaikan masalah
Merujuk kepada orang lain yang lebih mengetahui dalam menangani masalah kerja yang besar
Mendengar pandangan / pendapat dari semua pihak sebelum membuat keputusan
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Dendam kesuma
Memberi khidmat segera dengan tujuan “ada udang di sebalik batu”
Suka berbangga dengan kebolehan diri sendiri
Tidak berminat untuk merujuk atau mendapat pandangan dari rakan sejawat yang lebih arif dalam menyelesaikan masalah kerja
Sukar menerima pandangan orang lain
Membuat keputusan bagi kepentingan ramai secara bersendirian
Memandang rendah pendapat atau kebolehan orang lain
Mendengar pendapat / pandangan sebelah pihak sahaja dalam membuat keputusan
Pekerja yang berjimat cermat adalah mereka yang menggunakan segala sumber yang tersedia ada yang berupa harta benda, kewangan, masa dan tenaga menurut ukuran keperluan dengan cara mengambil jalan tengah iaitu tidak kurang dan tidak berlebihan. Bagi menjimatkan kewangan, dia akan berhati-hati menggunakan peruntukan yang disediakan dengan menurut peraturan yang ditentukan serta sentiasa mengelakkan pembaziran. Pekerja yang cermat sentiasa menjaga dan memelihara harta benda awam dengan sebaik-baiknya. Sesungguhnya sifat berjimat cermat akan membolehkan Kerajaan mengutamakan projek-projek yang lebih ekonomikal daripada lebihan peruntukan yang tidak digunakan dan pada keseluruhannya memberikan kemakmuran kepada rakyat dan negara.
Islam juga mengajar umatnya supaya bersifat jimat cermat dan mencela sifat membazir dan boros. Sikap dan sifat membazir dan boros juga banyak menyebabkan manusia menderita, kerugian dan kesengsaraan. Malah orang-orang yang membazir adalah dianggap sebagai sahabat syaitan.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Berhati-hati dalam menggunakan peruntukan perbelanjaan yang disediakan
Berusaha membuat pembelian dengan harga yang termurah tetapi bermutu
Sentiasa patuh kepada Peraturan Kewangan
Memelihara harta benda Kerajaan sebaik mungkin
Tahu membezakan antara keperluan dengan kemewahan
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Membuat pesanan-pesanan atau pembelian-pembelian dengan tidak menurut Peraturan Kewangan
Membuat tuntutan-tuntutan palsu bagi kepentingan peribadi
Tidak membuat ‘penyata kewangan’ bagi satu-satu perbelanjaan yang tertentu
Boros menggunakan alat-alat tulis dan peralatan pejabat
Tidak bersikap pemedulian terhadap harta benda Kerajaan
Seorang pekerja yang bersikap pemedulian akan sentiasa peka dan prihatin kepada keperluan atau kesukaran yang berkaitan dengan tugas dan tanggungjawab serta bertindak secara positif ke arah memenuhi keperluan dan membanteras masalah tersebut.
Dalam konteks Perkhidmatan Awam pemedulian adalah satu nilai sikap dan sifat yang mengutamakan kepuasan hati pelanggan. Ciri ini perlu dimiliki oleh setiap anggota dalam Perkhidmatan Awam terutama sekali mereka yang berurusan terus dengan masyarakat pelanggan atau orang ramai. Dengan mengamalkan sikap pemedulian (diiringi dengan penuh keikhlasan, kejujuran dan keamanahan) maka akan wujudlah suasana harmoni, sejahtera dan rasa kepuasan yang tidak terhingga di antara mereka yang memberikan perkhidmatan (pegawai-pegawai dan kakitangan Kerajaan) dengan mereka yang menerima perkhidmatan tersebut, yakni para pelanggan atau orang ramai.
Apabila keharmonian, kesejahteraan dan kemakmuran yang berpanjangan dapat diwujudkan, maka negara dan rakyat akan dapat berpadu teguh dan berganding erat membawa ibunda raya ke mercu jaya.
Amalan-amalan Yang Terpuji
Inda camah mata
Sentiasa bersedia dengan ikhlas untuk memberikan bantuan
Simpati kepada kesusahan dan masalah orang lain
Sentiasa memberi khidmat dengan senyum dan air muka yang manis
Sentiasa hormat dengan teman sekerja dan orang ramai dan pelanggan
Bercakap dengan suara yang lembut dan jelas
Tertib dan baik budi bicara
Pemaaf
Menghayati “HablumminAllah dan Hablumminannas”
Larangan-larangan Yang Mesti Dijauhi
Berat mulut
Berat tangan
Kasar dan kurang sopan
Bersikap tidak peduli kepada permintaan atau pertolongan yang dipohonkan
Tidak bersedia menghulurkan pertolongan atau bantuan bila keadaan amat memerlukan
Tidak menepati janji-janji yang dibuat
Memalingkan pandangan ke tempat lain atau membuat kerja lain semasa bercakap / melayan pelanggan
lama rasanya tak dapat update blog...sibuk sungguh pula bekerja..haha...jangankan nak blogging, facebook, twitter, nuffnang, churp2, gmail n yahoo semua pun tak buka...huhu...sekarang ni sibuk nak kumpul duit..nak bayar pinjaman la katakan..kalau tak kang ada la surat cinta tagih hutang pula..sedeh..T_T.. so sepanjang daku bekerja ini boleh tahan la tahap kepenatannya..almaklumlah keje bukan duduk dalam pejabat...haha...by the way boleh la dapat duit tiap2 bulan kn..m..macam2 la cabaran sepanjang daku bekerja ni...hanya sabar saja yang menjadi peneman diri...arini tak tau la nak post ape lg..m...wait n see...