BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Nuffnang

Tuesday, March 29, 2011

Ukhuwah Yang Di Redhai Allah

Pengenalan

Islam diturunkan oleh Allah s.w.t mengajak umat manusia untuk hidup rukun dan damai, aman dan tenteram, saling cinta-mencintai, kasih-mengasihi, hormat-menghormati dan tolong-menolong. Islam amat mengutamakan perpaduan dan kesatuan serta persaudaraan iaitu ukhuwah antara umat manusia dan menempatkan asas perpaduan dan persaudaraan itu di tempat yang utama.

Apabila kita meneliti dan fikirkan, memang perkara-perkara perselisihan, permusuhan, pertikaian, serta pertumpahan darah adalah sangat tidak wajar sama sekali dilakukan. Ini kerana hal-hal tersebut sama sekali tidaklah dipandang baik apatah lagi menguntungkan, bahkan ia lebih membawa kepada malapetaka dan bencana.

Sesungguhnya manusia itu berasal daripada satu keturunan. Kerana perbezaan goegrafi tempat tinggal sesuatu bangsa dan perbezaan iklim, maka terjadilah perbezaan warna kulit, bahasa, perawatakan, perbezaan suku, puak, bangsa dan sebagainya. Menurut Islam, semua manusia adalah sama pada pandangan Allah s.w.t, tiada bezanya, dan yang terbaik adalah orang-orang yang bertaqwa kepada-Nya. Allah berfirman yang bermaksud:

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍ۬ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَـٰكُمۡ شُعُوبً۬ا وَقَبَآٮِٕلَ لِتَعَارَفُوٓاْ‌ۚ إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬ (سُوۡرَةُ الحُجرَات :١٣

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujraat: 13)

Islam sangat menentang apabila terdapat manusia yang merendahkan atau menghina manusia yang lain, sama ada dari segi pangkat, rupa paras dan sebagainya. Agama Islam memerintahkan kepada umat manusia untuk berdamai di muka bumi ini dan menjadi umat yang bersaudara atau berukhuwah, tidak bermusuh-musuhan dan menumpahkan darah. Persaudaraan itu dititikberatkan kerana ia adalah pemeluk agama Islam. Persaudaraan, ukhuwah dan silaturrahim tidak ada beza maknanya. Rasulullah s.a.w bersabda:

“Perbuatan yang paling dicintai Allah adalah beriman kepada Allah kemudian bersilaturrahim.” (Shahih Al-Jami’: 166)

فَهَلۡ عَسَيۡتُمۡ إِن تَوَلَّيۡتُمۡ أَن تُفۡسِدُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَتُقَطِّعُوٓاْ أَرۡحَامَكُمۡ (سُوۡرَةُ محَمَّد:٢٢

Rasulullah bersabda, “jika kamu berkehendakkan maka bacalah, “Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan?” (Muhammad:22).

Rasulullah juga bersabda: “Barangsiapa yang suka dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya maka hendaklah ia melakukan silaturrahim.” (H R-Bukhari)

Definisi Ukhuwah

Ukhuwah dari segi bahasa berasal daripada perkataan “akhun” yang membawa erti saudara, teman, sahabat dan lain-lain lagi. Manakala, dari segi istilah pula ialah perasaan kasih-sayang, tolong-menolong, bantu-membantu, bertolak-ansur, bermesra dan cinta-mencintai di antara sesama umat Islam tanpa terkecuali. Allah SWT berfirman:

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٌ۬ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَ أَخَوَيۡكُمۡ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ (سُوۡرَةُ الحُجرَات:١٠

“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, maka damaikanlah diantara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah SWT supaya kamu mendapat rahmat”
(Surah Al-Hujraat: 10)

Menurut hadis pula ukhuwah adalah seperti tubuh badan, darah daging dan roh umat Islam sendiri. Rasulullah S.A.W bersabda “ Daripada Nu’man bin Bashir r.a : Bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Perbandingan orang-orang mukmin pada kasih sayang mereka adalah seperti tubuh badan kurang satu. Apabila satu anggota berasa sakit seluruh badan akan turut merasainya”.

Menurut As-Syahid Imam Hassan Al-Banna: Hati dan jiwa ditautkan aqidah. Aqidah adalah hubungan yang paling ampuh dan berharga. Persaudaraan adalah saudara iman dan perpecahan adalah saudara kufur. Kekuatan yang pertama adalah kekuatan perpaduan. Perpaduan tidak akan wujud tanpa kasih-sayang. Rasa kasih-sayang yang paling rendah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah mengutamakan orang lain.

Makna Ukhwah Fillah

Ukhwah fillah merupakan ikatan iman yang ditegakkan atas dasar manhaj Allah, yang memancar (berhulu) dari rasa ketaqwaan dan bermuara kepada pengendalian yang kukuh dengan tali-Nya atau “i’tisham bi hablillah” (berpegang dengan tali Allah atau agama Allah). Ukhwah Islamiyah merupakan tujuan suci, cahaya Rabbaniyah, sekaligus merupakan nikmat ilahiyyah. Allah menuangkan cahaya dan nikmat-Nya pada hati dari setiap hamba-Nya yang mukhlish (ikhlas), mensucikan atau memurnikan mereka dari kepimpinan-Nya, dan melindungi mereka dari akhlak-akhlak-Nya. Dialah yang telah mengajar mereka kejujuran, keimanan, dan kedalaman keikhlasan.

Dan sesungguhnya itulah yang dinamakan kekuatan iman seseorang yang membekas pada hatinya secara mendalam dengan dipenuhi rasa cinta (mahabbah), rasa kasih sayang, dan rasa saling menghormati. Juga sekaligus sebagai ikatan timbal balik di antara sesama mereka yang telah mengikatkan dirinya dengan dasar aqidah Islam, dan untaian keimanan dan ketaqwaan.

Maka perasaan bersaudara secara tulus inilah yang akan melahirkan peribadi mukmin yang mempunyai rasa kasih sayang dengan sejujur-jujurnya dan sebenar-benarnya, serta perasaan ikhlas yang sejati. Dengan mengambil sifat positif dalam hal rasa cinta dan saling mengutamakan, kasih sayang dan saling memaafkan, serta dengan membantu dan saling melengkapi. Dan menghindari hal-hal negatif seperti menjauhkan diri dari segala yang menyebabkan mudharat dalam diri mereka, dalam harta benda mereka, dan dalam kemuliaan mereka.

Oleh kerana itu, ukhwah fillah merupakan sifat yang lazim dari sudut keimanan, dan ia merupakan sifat yang sesuai sebagai teman dalam ketaqwaan. Dengan yang demikian maka tidak ada persaudaraan sejati tanpa adanya iman dan tidak adanya iman tanpa adanya persaudaraan. Sekiranya keimanan tidak didukung oleh persaudaraan, maka boleh disimpulkan bahawa betapa rendahnya kadar keimanan seseorang itu.

Kategori Ukhuwah

Menurut Imam Ghazali; terdapat empat kategori ukhuwah iaitu yang pertama ialah ukhuwah dijalinkan atas dorongan keseronokan seperti paras rupa, tingkahlaku dan sebagainya. Seterusnya yang kedua ialah ukhuwah untuk kepentingan diri (peribadi) untuk tujuan kebendaan di dunia dan tidak lebih dari itu.

Selain itu, yang ketiga ialah untuk kepentingan akhirat semata-mata seperti pencinta ilmu mengasihi guru dan para ulama’ bukan untuk mendapat keuntungan kebendaan di dunia tetapi untuk mendapatkan iman dan taqwa yang pasti dapat menyelamatkannya dari azab api neraka di akhirat. Serta akhir sekali ialah persaudaraan yang diikat erat daripada kesedaran iman dan taqwa kepada Allah. Terjalin semata-mata patuh dan taat. Menyembah dan menyerah diri kepada Allah.

Al-Qurthuby berpendapat; silaturrahim terdiri dari dua bahagian, iaitu umum dan khusus. Silaturrahim umum adalah silaturrahim agama, diharuskan untuk melaksanakannya dengan terus menerus dengan menguatkan keimanan, mencintai orang-orang beriman, menolong mereka, memberi nasihat kepada mereka, tidak mencelakakan mereka, bersikap adil di antara mereka, melaksanakan hak-hak dan kewajipan mereka, seperti mengubati orang yang sedang sakit, melaksanakan hak-hak orang mati iaitu memandikannya, mengkafankannya, mensolatkannya dan menguburkannya serta hak-hak yang lainnya.

Prinsip-prinsip Ukhuwah

1. Perdamaian atau hubungan yang baik, saling bermaaf-maafan dan tidak terlalu sensitif. Apabila perselisihan terjadi, maka segeralah didamaikan perselisihan tersebut agar tidak meretakan hubungan diantara mereka yang bersengketa. Perdamaian boleh dilakukan oleh mereka yang berselisih, mahupun melalui bantuan orang ketiga.

Firman Allah :

يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَنفَالِ‌ۖ قُلِ ٱلۡأَنفَالُ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ‌ۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَأَصۡلِحُواْ ذَاتَ بَيۡنِڪُمۡ‌ۖ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥۤ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ
(سُوۡرَةُ الاٴنفَال:١)

“Maka hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan perbaikilah hubungan antara kamu dan taatlah kepada Rasulnya sekiranya kamu orang-orang yang beriman”.
(Surah Al-Anfal : 1)

2. Saling kasih-mengasihi dan cinta-mencintai ke arah mengeratkan lagi ikatan ukhuwah. Setiap manusia hendaklah mencintai sahabatnya (saudaranya) semata-mata kerana Allah dan bukanlah kerana harta, pangkat dan kekayaan semata-mata. Kasih-mengasihi juga tidak terbatas pada orang tua atau orang-orang terhormat sahaja, tetapi untuk seluruh umat manusia.

Firman Allah :

لَن تَنَالُواْ ٱلۡبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ‌ۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَىۡءٍ۬ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِيمٌ۬
(سُوۡرَةُ آل عِمرَان:٩٢)

“Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebaikan sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kau cintai dan apa sahaja kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya”.
(Surah Al-Imran : 92)

Allah menjelaskan bahawa kasih-sayang dan cinta-mencintai antara satu sama lain boleh dipertingkatkan melalui sedekah. Kasih-sayang dapat disuburkan sehingga mencapai taraf yang paling tinggi jika orang-orang kaya mengorbankan segala sesuatu yang paling disayangi untuk membela nasib golongan malang. Apatah lagi jikalau kita mengorbankan sesuatu untuk kemaslahatan dakwah. Ukhuwah yang disandarkan atas dasar untuk kepentingan umat islam (dakwah) adalah yang paling utama.

3. Persamaan iaitu ikatan ukhuwah akan terus kukuh jika manusia merasai atau mempunyai sifat persamaan diantara satu sama lain. Tidak ada beza di antara kita kecuali ketaqwaan kita kepada Allah dan ketaqwaan tidak dapat dinilai oleh manusia tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui. Dalam berukhuwah adalah sangat penting untuk kita memandang semua orang adalah setaraf dan sama sahaja kerana ia akan memudahkan lagi proses ukhuwah kita.

Asas-asas Ukhuwah

Setiap sesuatu perkara sudah pasti ada asas-asasnya. Bagi ukhuwah pula asasnya yang pertama ialah akhlak yang mulia seperti berkata benar, menjauhkan diri daripada perkara mungkar, menunaikan janji, tolong-menolong, rendah diri dan lain-lain lagi sifat mahmudah. Setiap insan mengimpikan teman atau pendampingnya yang berakhlak mulia agar perhubungan berjalan dengan baik. Sekiranya seseorang individu itu berakhlak mazmumah, maka orang lain juga sukar menerimanya menjadi teman yang baik.

Asasnya yang kedua pula ialah ikhlas. Hanya orang ikhlas sahaja yang dapat mengorbankan segala-galanya untuk menyempurnakan hidup berukhuwah. Ikhlas akan melahirkan insan yang berkhidmat tanpa noktah akhir. Orang yang ikhlas juga tidak akan meminta-minta ganti rugi atas setiap pengorbanan serta bantuan yang telah diberikan kepada temannya.

Asasnya yang ketiga adalah amanah. Orang yang tidak amanah adalah orang yang mempunyai ciri-ciri orang munafik. Allah telah memberikan amanah kepada manusia untuk berkasih sayang dan memakmurkan alam ini. Orang yang amanah juga akan sentiasa amanah dalam memelihara ukhuwahnya dengan teman-temannya agar ukhuwahnya berkekalan hingga ke akhir hayat.

Seterusnya pula asas yang keempat dan terakhir adalah belas kasihan. Sifat ini dianggap cukup penting kerana tanpa sifat ini masyarakat manusia menjadi pentingkan diri, suka melakukan kekejaman dan penindasan. Dengan belas kasihan juga seorang teman akan sentiasa menghargai sesuatu perhubungan dan mencuba sedaya upaya untuk tidak menyakiti hati temannya sendiri.

Adab-adab Berukhuwah

Tidak molek rasanya terhadap sesuatu perkara itu seandainya tidak disaluti dengan adab-adab yang indah. Terdapat beberapa adab berukhuwah yang boleh dijadikan sandaran bagi umat islam yang sentiasa ingin memelihara ukhuwahnya. Pertama ialah segera membantu sahabat yang memerlukan pertolongan kita. Sebagai teman, saudara mahupun sahabat, adalah suatu kewajipan bagi kita umat manusia untuk menhulurkan bantuan atau pertolongan kepada teman kita yang memerlukannya. Kerana sebagai teman yang baik kita haruslah sentiasa bersama di waktu senang dan susah.

Selain itu, sudah menjadi lumrah bahawa teman akan menjadi tempat meluahkan perasaan dan masalah, lantaran itu sebagai teman yang setia pada ukhuwahnya adalah suatu kewajipan baginya untuk menyembunyikan rahsia sahabatnya kerana ia akan dapat membantu menutup keaiban sahabatnya. Malah, elakkan bantah-membantah agar tidak mengeruhkan hubungan serta sentiasalah mendoakan teman tentang perkara-perkara yang baik-baik untuk di dunia dan di akhirat kelak.

Bagi menunjukkan rasa kasih sayang kita kepada teman, sentiasakanlah diri melafazkan perkataan “Inni uhibbuka fillah” yang bermaksud “sesungguhnya aku mencintai kamu kerana Allah”. Ini dapat menyuburkan lagi ukhuwah yang terbina. Sentiasalah bertanya khabar teman agar teman merasa dihargai. Begitu juga dengan kita, mestilah sentiasa menghargai bantuan teman serta mengucapkan terima kasih apabila dibantu oleh teman.

Kelebihan Dan Kepentingan Menghubungkan Ukhuwah

Menghubungkan ukhuwah sememangnya memberikan kita banyak kelebihan sama ada dalam kehidupan di dunia mahupun dalam kehidupan di akhirat. Antara kelebihan yang biasa dibahaskan ialah mereka yang menghubungkan ukhuwah termasuk di dalam tujuh golongan yang dijanjikan di dalam hadis sebagai golongan yang mendapat lindungan payung Allah di akhirat kelak. Selain itu, Allah amat kasih kepada hambaNya yang berkasih sayang kerana Allah.

Malahan, Allah juga telah menjanjikan bahawa orang yang berkasih sayang dijanjikan dengan balasan syurga. Bayangkan betapa mudahnya kita mencari pahala untuk ke syurga seandainya kita ikhlas melakukannya kerana Allah semata-mata. Bukan itu sahaja, sebaik-baik amal dan iman ialah kasih kerana Allah dan benci kerana Allah. Malah, kita boleh mendapat kekuatan luar biasa akibat daripada ukhuwah yang diamalkan seperti kemenangan umat islam di dalam peperangan semasa zaman Nabi Muhammad saw di mana ukhuwah diantara mereka sangat kuat pada ketika itu.

Mengapa pentingnya kita sebagai manusia menghubungkan ukhuwah yang pertama adalah untuk mendapat keredhaan Allah kerana Dia suka pada orang yang menghubungkan ukhwah begitu juga penghuni langit dan bumi kerana ia apat mencetuskan kegembiraan pada kedua-dua belah pihak, tiada amalan yang lebih baik melainkan dapat menggembirakan hati orang-orang yang beriman.

“Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, mereka berhimpun atau bertemu kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah.”

(Hadis riwayat Al-Bukhari, Muslim, Malik, At-Tirmizi dan Al-Nasa’i)

Selain itu, mereka yang menghubungkan ukhuwah juga menggembirakan para Malaikat di langit kerana mereka amat suka kepada orang yang menghubungkan ukhwah. Pahala yang berterusan juga akan diperolehi. Di samping itu, rezeki yang diberkati Allah sentiasa mencukupi keperluan, dilanjutkan usia serta dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih-sayang dalam pergaulan seharian.

Apabila kita sentiasa menjaga dan menghubungkan ukhuwah ia akan membuat Iblis dan Syaitan bertambah gelisah kerana mereka sangat benci pada manusia yang berkasih sayang kerana Allah. Menjaga ukhuwah dengan erat juga akan membuatkan kita sentiasa disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada disekeliling kita serta menggembirakan jenazah yang berada di alam barzakh.

Ciri-ciri Orang Yang Berukhuwah Kerana Allah

Rasulullah s.a.w juga menyarankan agar kita menzahirkan kasih sayang kita kerana ukhuwah sangat penting dalam membentuk masyarakat. Ciri-ciri mereka yang berukhuwah kerana Allah s.w.t antaranya yang pertama, tidak membiarkan atau meninggalkan sahabatnya yang dalam kesusahan. Adalah menjadi tanggungjawab kita membantu sesama teman ketika teman ditimpa dalam kesulitan.

Kedua ialah orang-orang yang berukhuwah kerana Allah juga akan sentiasa bersifat bertoleransi dan memaafkan. Bertolak-ansur adalah sangat penting dalam setiap perhubungan kerana tolak ansur adalah petanda bahawa wujud persafahaman di dalam perhubungan. Memaafkan adalah perbuatan yang sangan murni di dalam perhubungan. Setiap insan akan melakukan kesalahan. Memaafkan adalah jalan penyelesaian terhadap perselisihan yang melanda sesebuah ukhuwah.

Orang yang berukhuwah kerana Allah juga akan sentiasa tersenyum apabila bertemu atau terserempak dengan temannya di mana-mana. Melihat teman tersenyum akan membuatkan hati temannya menjadi sejuk. Rasulullah s.a.w adalah manusia yang paling banyak senyum kecuali tiga tempat iaitu yang pertama, apabila baginda sedang menerima wahyu. Kedua, apabila menyebut tentang kiamat. Akhir sekali, apabila sedang berpidato memberi pengajaran. Kadang-kadang baginda ketawa sehingga nampak gigi gerahamnya.

Selain itu, terdapat banyak lagi ciri-ciri orang yang berukhuwah kerana Allah s.w.t seperti bersahabat ikhlas kerana Allah, setia dan berbuat baik kepada teman, tidak mengumpat dan menceritakan keburukan teman, mengelakkan perselisihan pendapat, gurauan yang berlebihan dan tidak tepati janji. Selain itu perlu bersifat pemurah dan memuliakan sahabat serta mendoakan yang baik-baik untuk sahabat.


Cara untuk mencapai dan memperkukuhkan roh ukhuwah

Islam telah mengariskan dasar-dasar praktis dan tatacara positif untuk mencapai dan memperkukuhkan lagi roh ukhuwah. Iaitu :

a) Memberitahu kepada saudara yang dicintainya. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Apabila seseorang mencintai saudaranya maka hendaklah dia memberitahu kepadanya”. H R Abu Daud dan Tirmizi).

b) Berdoa untuk mereka. Menurut riwayat Muslim bahawa Rasullullah s.a.w bersabda:
“Tidak seorang hamba mukmin berdoa untuk saudaranya dari kejauhan kemungkaran melainkan malaikat berkata, dan bagimu juga seperti itu”.

c) Berjabat tangan bila bertemu. Rasullullah s.a.w menyarankan pada umatnya bila bertemu dengan saudara-saudara agar cepat-cepatlah berjabat tangan.
Sesuai dengan hadis yang diriwayatkan Abu Daud dari Barra:
“ Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabat tangan melainkan keduanya diampuni dosanya sebelum berpisah”.

d) Memberi senyuman ketika bertemu. Hadis riwayat dari Abu Dzhar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Janganlah engkau remehkan kebaikan apa sahaja yang datang dari saudaramu dan jika engkau berjumpa saudaramu maka berikan dia senyuman kegembiraan”. (H R Muslim)

e) Mengunjungi saudara. Dalam kitabnya Al-Muwathtaa Imam Malik meriwayatkan sabda Nabi Muhammad s.a.w bahawa Allah s.w.t berfirman:
“Pasti akan dapat cintaku orang-orang yang mencintai kerana Aku, dimana keduanya saling berkunjung kerana Aku dan saling memberi kerana Aku”.

f) Menyampaikan ucapan selamat. Contohnya dalam hal-hal yang berkaitan dengan kelahiran anak, apabila pergi dan kembali dari menunaikan haji dan melangsungkan pernikahan. Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa rasulullah s.a.w bersabda:
“Barangsiapa mengucapkan selamat kepada saudaranya ketika saudaranya mendapat kebahagiaan nescaya Allah s.w.t menggembirakannya pada hari kiamat”. (H R Tabrani)

g) Memberi hadiah. Imam Dailami meriwayatkan dari Anas dengan marfu’ bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Hendaklah kalian saling memberi hadiah kerana hadiah itu dapat mewariskan rasa cinta dan menghilangkan kekotoran hati”.

h) Memperhatikan keperluan sahabat. Riwayat oleh abu Hurairah r.a bahawa rasulullah s.a.w bersabda:
“Siapa yang meringankan beban penderitaan seorang mukmin di dunia pasti Allah akan meringankan beban penderitaannya di akhirat kelak. Siapa yang memudahkan orang dalam kesusahan pasti Allah s.w.t akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Siapa yang menutupi aib seorang muslim pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Dan Allah s.w.t akan selalu menolong hamba-Nya jika hamba tersebut menolong saudaranya” (H R Muslim).

i) Tegakkan hak-hak persaudaraan. Wajib bagi kita menunaikan hak-hak yang dimiliki saudara lain, seperti menziarahi saudara yang sedang sakit, mendoakannya ketika bersin dan menolong bagi yang dizalimi. Perkara tersebut adalah penting untuk menunjukkan rasa cinta kasih kita pada sahabat kita sekaligus untuk mempereratkan ukhwah bila kita laksanakannya betul-betul kerana Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

وَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِہِمۡ‌ۚ لَوۡ أَنفَقۡتَ مَا فِى ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعً۬ا مَّآ أَلَّفۡتَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡ وَلَـٰڪِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَيۡنَہُمۡ‌ۚ إِنَّهُ ۥ عَزِيزٌ حَكِيمٌ۬ (سُوۡرَةُ الاٴنفَال:٦٣)

“Dan yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kaku membelanjakan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah dapat mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana, (Al-Anfal:ayat 63).”




Rujukan

Ahmad Sholeh. 2004. Insan Yang Dincintai Allah. Kuala Lumpur. Jasmin Enterprise.

Dr. Mahmud Mohamad Babeli. 2002. Persaudaraan Islam Dan Pembangunan Sosial. Kuala Lumpur. Misas Advertising

Fatimah Syarha Mohd Nordin, 2007, Duhai Teman Sejatiku, Kuala Lumpur, Telaga Biru Sdn Bhd

H. Luqman Hakim. 1992. Cara HIdup Islam. Johor Bahru. Penerbitan Al-Masyhur Sdn. Bhd.

Ust. Husni Adham Jarror. 1989. Bercinta Dan Bersaudara Karena Allah. Jakarta. Gema Insani Press.


0 comments:

Nuffnang

Al-Qur'an

Suara Palestin