BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Nuffnang

Saturday, December 10, 2011

FREE!!!!

Assalammualaikum wbt...

Tenang rasanya bila sudah tidak bekerja..huhu..tiada tekanan,..m..sepanjang bekerja di tempat lama macam-macam pengalaman yang saya peroleh. Namun, sabar adalah teman setia ku selama bekerja di sana. Seperti yang pernah saya pelajari semasa kuliah dulu, majikan perlulah memainkan peranan dengan sebaik-baiknya. Sama ada dalam menguruskan hal-hal pengurusan perniagaan sehinggalah dalam menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan kebajikan pekerjanya. Sekiranya seseorang majikan itu kurang menitikberatkan soal kebajikan pekerjanya, maka pekerja juga akan menjadi kurang produktif sekaligus hilang minat untuk berkerja. Maka, dengan itu bermulalah kisah pekerja asyik nak berhenti sahaja. 

Mungkin kerana majikan terlalu obses untuk mengejar keuntungan sehingga kurang menghargai penat lelah orang bawahan sedangkan tanpa orang bawahan majikan tidak akan mampu menggapai keuntungan seorang diri. Sikap acuh tak acuh majikan terhadap pendapat pekerja bawahan juga membuat majikan tersebut kurang disenangi oleh orang bawahan. Sangat merugikan apabila majikan tidak menggunakan gaya kepimpinan demokratik, tetapi menggunakan gaya kepimpinan autokratik ataupun gaya kepimpinan laissez-fair.

Majikan juga seharusnya bijak dalam mengendalikan masalah dalam kalangan pekerja bawahan, dimana kadang-kalanya terdapat pekerja senior yang suka mengambil kesempatan terhadap pekerja junior. Majikan juga perlu memantau perkembangan pekerja junior. Adil juga adalah perkara yang sangat perlu dititikberatkan oleh majikan. Jangan hanya mengutamakan pekerja senior tetapi pekerja junior pula diabaikan. Gaji pula perlulah setimpal dengan kerja yang dilaksanakan...:-)..

Itu sahaja coretan buat tajuk kali ini..sekian terima kasih...(sila tepuk tangan)

Monday, December 5, 2011

Stress!

Assalammualaikum wbt...
Lame tak update blog ni...rindu gak tapi tu lah sibuk sangat kerja...hari-hari kerja..tak ape yang sempat dibuat..mmm...tak sabar la nak sambung belajar.bosan pula tak g kuliah, buat assignment, study group...sume la..tempat belajar yang lame pun saya rindu jugak..macam-macam la...harap-harap sume kawan sekuliah saya dulu gembira selalu..dan masih lagi study di KUIM, silalah belajar rajin-rajin...:-)

Nuffnang

Al-Qur'an

Suara Palestin